Ajuntament de Vilafranca del del Penedès

La imatge de la Festa Major 2018 neix d’un procés creatiu entre Giny Comunicació i la Fundació l’Espiga de Vilafranca

La imatge de la Festa Major 2018 neix d’un procés creatiu entre Giny Comunicació i la Fundació l’Espiga de Vilafranca

21 de febrer de 2018


Els administradors assenyalen que el material gràfic representa una Festa Major inclusiva, “una Festa Major única, amb una imatge amb sentit que va més enllà d’un logo”

La imatge gràfica de la Festa Major 2018 de Vilafranca del Penedès emfatitza el caràcter participatiu, inclusiu i transversal de la festa. La desenvoluparà un intens procés creatiu entre l’equip de Giny Comunicació i els usuaris de la Fundació l’Espiga de Vilafranca, que treballa amb persones amb discapacitat. Al llarg de quatre mesos, faran tallers de pintura, escultura i dibuix per tal de generar tot aquell material gràfic que constituirà la imatge gràfica de la Festa Major. A més dels tallers, es faran activitats que aproparan la festa als usuaris de l’Espiga, com sessions d’expressió corporal o activitats multisensorials. 

La Festa Major és un fenomen global a Vilafranca del Penedès, perquè tothom la viu intensament, però alhora és una celebració molt personal, perquè cadascú ho fa des de la seva experiència particular. Es pot dir que la festa uneix tothom, però també hi ha tantes festes majors com persones la viuen. La festa és al mateix temps inclusió i diversitat. Igualment, és una experiència que no queda reduïda als dies de l’entorn de Sant Fèlix, si no que es prepara, es viu i es paeix durant molt de temps. Amb aquesta visió, l’equip de Giny Comunicació ha optat per desenvolupar un procés de co-creació conjuntament amb la Fundació l’Espiga de Vilafranca i convertir els seus usuaris en protagonistes de la festa. El projecte es va presentar ahir dimarts en roda de premsa i els Administradors de la FM van confirmar l’aposta “per una imatge que ens ha agradat moltíssim”. Foix Ortiz explica que els agrada “que sigui una Festa Major única, amb una imatge amb sentit que vagi més enllà d’un logo”.

El projecte porta els professionals de Giny Comunicació a treballar colze a colze amb una cinquantena de nois i noies que, a partir d’activitats plàstiques, tallers creatius i activitats diverses, expressen les sensacions i emocions que els desperta la Festa Major de Vilafranca. Al llarg del procés creatiu, els dissenyadors comptaran amb l’ajuda de l’equip de professionals de l’Espiga que ha acceptat el repte amb il•lusió. Tal i com assegura Montserrat Roca, directora de la Fundació, “aquesta és una gran oportunitat per donar visibilitat a l’entitat i als seus usuaris que sempre col•laboren amb la Festa Major, però que aquesta vegada en són protagonistes.” Els usuaris de l’Espiga, presents a la roda de premsa, van deixar clar que les primeres sessions de treball han estat motivadores. La Montse ho tenia molt clar: “penses en els balls, els diables, el foc... és molt bonica, és la nostra festa major. No n’hi cap més igual que la nostra. I participar-hi és lo més gran que hi ha”.  

Un grafisme participatiu i inclusiu 
En tot aquest procés, que va començar al mes de gener i s’allargarà fins al mes d’abril, l’equip de disseny de Giny Comunicació compartirà un procés experimental i participatiu amb les persones usuàries de l’Espiga. De moment, s’ha donat a conèixer el logotip de la festa amb un resultat únic, carregat de força i personalitat. És una imatge colorista i expressiva, que combina lletres manuals realitzades pels usuaris de l’Espiga amb una tipografia digital. Ambdues tipografies estableixen un diàleg molt representatiu del que serà el procés de co-creació. El logotip, com la resta d’imatge gràfica, servirà als dissenyadors per elaborar tot el marxandatge de la festa, la senyalística, el programa de la Festa Major i l’aplicació mòbil entre d’altres. La implicació dels usuaris de l’Espiga amb la Festa Major es complementarà també amb diverses activitats relacionades amb l’esdeveniment. 

Tothom a punt! 
La Festa Major 2018 tindrà també un lema en sintonia amb aquest valor global i inclusiu que recull el procés de creació de la imatge: Tothom a punt! Tothom, sigui com sigui i pensi com pensi, està preparat per gaudir d’aquesta festa. Alhora, el claim fa èmfasi en l’expectativa que genera durant l’any i en les ganes que hi ha per festejar-la. El lema deixa clar que ara tot està llest perquè tothom gaudeixi de la Festa Major intensament. 

Raimon Gumà, des de Giny Comunicació, explica que “estem a punt per viure aquest procés que tot just comença i que per nosaltres és un gran repte professional i personal”. Giny Comunicació és una agència de comunicació amb seu a Barcelona, però fortament arrelada a Vilafranca del Penedès. La integra un equip de 15 joves professionals, interessats en els nous formats audiovisuals, la publicitat, la creació de missatges, el disseny, la programació web i l’estratègia digital. Giny Comunicació ha treballat per les fires i els esdeveniments més importants del Penedès: el Banc Sabadell Vijazz Penedès, la Fira del Gall o el Cavatast. Igualment, ha tirat endavant projectes comunicatius per a múltiples institucions culturals del país, com el Museu Picasso, la Fundació Carulla o el CCCB, iniciatives com l’Escola Nova 21 o la Reforma Horària, i per a empreses com Nostrum, Enciclopèdia Catalana o Turisme de Barcelona.